Wpisy

  • wtorek, 12 września 2017
    • notatka kl.4 i 5, może też 6i7

      Oto notatką z lekcji 12.09

       

      -każde wypracowanie powinno zaczynać się wprowadzeniem, czyli zdaniem dotyczącym całości pracy, np.: Tegoroczne wakacje uważam za udane!

      -każde wypracowanie powinno mieć wstęp, rozwinięcie, zakończenie,

      -wstęp i zakończenie powinny być 3 razy krótsze niż rozwinięcie,

      -każdą część kompozycyjną należy oddzielić akapitem,

      -im dłuższa praca, tym więcej akapitów,

      -rozwinięcie powinno mieć przynajmniej 3 akapity,

      -akapit to oddzielna myśl tekstu, ale spójna (łącząca się) z poprzednią myślą(akapitem), np. jeżeli poprzedni akapit kończy się informacją, że wróciliśmy do domu, to kolejny akapit powinien dotyczyć naszego pobytu w domu,

      -praca będąca opowiadaniem, powinna zawierać informacje dotyczące czasu (np.pod koniec czerwca, na początku lipca, w połowie sierpnia, tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego,30 sierpnia…), miejsca (w górach, w Zakopanem, nad Morzem Bałtyckim, w Czarnogórze….), zdarzeń (co tam gdzieś robiliśmy), bohaterów (rodzice, znajomi, rodzina…), okoliczności (jak, gdzie, kiedy, co…. – wybrane szczegóły),

       

      13.09

      -praca powinna zawierać elementy opisu, może charakterystyki, dialog (krótki),

      -wypracowanie powinno być poprawne pod względem: ortograficznym, interpunkcyjnym, fleksyjnym (odmiana wyrazów), składniowym (budowa wypowiedzi, odpowiedni szyk wyrazów w zdaniu), słownikowym (odpowiednie wyrazy – kot nie kod pocztowy), frazeologicznym (właściwie przytoczone powiedzenia), rzeczowym (treści zgodne z faktami, np. lekturą, położeniem geograficznym),

      -praca powinna być czytelnie napisana i wyglądać estetycznie (czysto, bez poprawek). 

       dla klas 5-7

      Prace podpisane przez rodzica należy zwrócić.

      Jak poprawić błędy? – na kartkach

      Ortograficzne- znaleźć zasadę i zapisać ją oraz wyraz poprawnie, jeżeli nie ma zasady – dany wyraz zapisać 5 razy.

      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      jola-122
      Czas publikacji:
      wtorek, 12 września 2017 14:27
  • niedziela, 03 września 2017
  • wtorek, 18 kwietnia 2017
  • czwartek, 02 marca 2017
  • wtorek, 08 listopada 2016
    • Konkurs c.d.

      Uwaga! Miejsce i rok wydania podanych wyżej pozycji literackich mogą być inne.

      1)               wykorzystuje wiedzę o języku poprzez

      a)      rozpoznawanie wypowiedzeń oznajmujących, pytających, rozkazujących.

      b)      rozpoznawanie zdań pojedynczych rozwiniętych i nierozwiniętych, złożonych oraz równoważnika  zdania.

      c)      budowanie wskazanych wyżej wypowiedzeń i ich przekształcanie.

      d)     wskazywanie i tworzenie podmiotu, orzeczenia, przydawki, dopełnienia i okolicznika.

      e)      rozróżnianie rzeczownika, przymiotnika, liczebnika, czasownika, przysłówka.

      f)       określanie form przypadków, liczb, czasów, osób, trybów i rodzajów gramatycznych.

      g)      stosowanie poprawnych form gramatycznych wyrazów odmiennych.

      h)      rozpoznawanie i poprawne stosowanie w tekście czasowników w trybach: orzekającym, przypuszczającym, rozkazującym.

      i)        dostrzeganie językowych sposobów oddziaływania na odbiorcę, w tym wskazywanie
      w tekście elementów perswazji i manipulacji.

      2)               wykorzystuje wiedzę o języku dla podkreślenia dbałości o kulturę słowa.

      3)               tworzy wypowiedź pisemną w następujących formach gatunkowych:

      a)      opowiadanie;

      b)      opis przedmiotu, opis postaci;

      c)      ogłoszenie, zawiadomienie;

      d)     zaproszenie;

      e)      list prywatny;

      f)       pamiętnik, dziennik;

      g)      notatka w różnej formie (np. notatka encyklopedyczna, plan, mapa myśli);

      h)      tekst reklamowy;

      i)        wypowiedź z elementami opinii i oceny;

      j)        prosty artykuł dziennikarski zawierający relację ze zdarzeń.

      4)               sporządza odtwórczy i twórczy plan ramowy oraz szczegółowy.

      5)               dokonuje celowych operacji na tekście: streszcza, przekształca stylistycznie.

      6)               stosuje środki językowe wzbogacające styl wypowiedzi, rozpoznaje je i nazywa,
      np. : porównania, funkcjonalne powtórzenia, ironię, wyolbrzymienia, neologizmy

       (bez konieczności znajomości tego terminu).

      7)               zna i stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym poprawnie zapisuje nazwy własne

      oraz  rzeczowniki pospolite, tytuły książek i czasopism.

      8)               wykorzystuje wiedzę na temat budowy i zastosowania słowników: ortograficznego, języka polskiego, frazeologicznego, encyklopedii oraz wyszukiwania informacji w Internecie.

       

      III. Literatura

           1. Podręczniki do języka polskiego ustalone na II etap edukacyjny lub inne dostępne źródła.
           2. A. Czerwińska-Rydel, Fotel czasu, Warszawa 2013.

           3. Ł. Wierzbicki, Machiną przez Chiny, Warszawa 2014 (dostępny audiobook).

           4. Znajomość treści zamieszczonych na stronie internetowej: www.lukaszwierzbicki.pl

           w zakładkach: Machiną przez Chiny; Powstaje książka.

       

       

      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      jola-122
      Czas publikacji:
      wtorek, 08 listopada 2016 12:53